Placering
Placeringen af vindmøller parallelt med motorveje er en effektiv udnyttelse af pladsen, som ofte står ubrugt omkring disse transportveje. Motorveje kræver store arealer til kørsel og sikkerhedszoner, og det er en fordel at integrere vindmøller i dette landskab.
Ved at udnytte den allerede eksisterende infrastruktur kan man maksimere energiproduktionen uden at kræve yderligere areal, hvilket er vigtigt i en tid, hvor arealudnyttelse er en væsentlig bekymring. Det reducerer behovet for at afsætte nye naturområder til energiudvikling og mindsker konflikter om arealanvendelse.
Placeringen af Lillerup Vind gør, at der vil være relativ få nære naboer til projektet. Den nærmeste naboejendom er beliggende ca. 607 meter fra den sydligste mølle.
Motorvejsstøjen, som stammer fra trafikken, vil være både højere og mere konstant end støjen fra vindmøllerne i området både i dagtimerne og i nattetimerne.
Kortet viser:
Visuelt ses et ”bælte” af farver i dB-niveauer, som motorvejen giver om dagen.
Kortet viser motorvejsstøjen med to spor. Støjen fra motorvejen må forventes at tage til, når de tre spor står færdig
Jfr. Vindmøllebekendtgørelsen, må støjbelastningen fra vindmøllerne ikke overstige hhv. 42 og 44 dB ved vindhastigheder på 6 og 8 m/s ved nærmeste nabobeboelse i åbent land (angivet som røde ringe på kortet) samt 37 og 39 dB ved 6 og 8 m/s ved støjfølsomme områder (angivet som blå ringe på kortet). Alle støjgrænser vil kunne overholdes i projektet.
Målinger:
Den røde inderste ring rundt om vindmøllerne har 42 dB ved 6 m/s.
Den røde yderste ring rundt om vindmøllerne har 44 dB ved 8 m/s
Den blå inderste ring rundt om vindmøllerne har 37 dB ved 6 m/s.
Den blå yderste ring rundt om vindmøllerne har 39 dB ved 8 m/s.